PREMIERA: Monolog(i) Kobiety | Women’& Monologues

Opublikowane przez kfzt w dniu

Spektakle: 28.09, 5 i 16.10.2019, g. 19:00

Scena | Stage: CKŻ ul. Meiselsa 17

Bilety dostępne on-line na  ewejsciowki.pl, w CKŻ ul. Meiselsa 17 oraz w punktach Info Krakow 

Tickets available online on ewejsciowki.pl, in CKŻ Meiselsa Str. 17 or in the InfoKrakow information offices

Występują:

Aleksandra Porowska
Paula Gogol
Natalia Zych

Konepcja i Rezyseria:

Tanya Segal

Realizacja:

Teatr Żydowski w Krakowie – Teatr Midraszowy

[English Below]

Monolog(i) Kobiety” to najnowszy spektakl współczesnego Żydowskiego Teatru w Krakowie – Teatru Midraszowego z oparty w całości na prozie Hanocha Levina, izraelskiego filozofa i dramaturga polskiego pochodzenia znanego i lubianego w Polsce, którego dzieła są często wystawiane na polskiej scenie teatralnej. Teksty Hanocha Levina bezpardonowo i ironicznie poruszające tematy społeczne, a jednocześnie pełne nawiązań o żydowskiej filozofii, literatury i tradycji czynią pisarza jednym znajbardziej uznawanych twórców XX wieku.

Tym razem Tanya Segal – izraelski rabin i reżyser, zamieszkująca i pracująca od ponad dekady w Krakowie, przedstawi krakowskiej teatralnej publiczności skecze Levina, których forma, język i treść pełne są tak charakterystycznej dla niego – jednocześnie inspirującej i przerażającej – kontrowersji uczuć.

Przez pryzmat doświadczenia pracy w Polsce reżyserka pokazuje nieznaną dotąd stronę tak lubianego tutaj twórcy, dodając perspektywę poprzez zastosowanie metody budowania przebiegu myśli znanej ze starożytnych synagogalnych kazań (draszot) rodzaju 'Ptichta’ (z aramejskiego פתיחתא – otwarcie). W realizacji przedstawień reżyserka używa swojej autorskiej metody „Teatr Midraszowy”, wypracowanej podczas studiów na uniwersytecie w Tel Avivie oraz w koledżu rabinackim w Jerozolimie.W tej metodzie artystka „szyje” spektakl z próby na próbę przy udziale wszystkich zaangażowanych twórców – aktorów, scenografów, muzyków… przez perfekcyjne łączenie w całość ich improwizacyjnych reakcji na tekst źródłowy. Metoda ta nadaje przedstawieniu głęboki współczesny charakter i aktualną wymowę. „Teatr Midraszowy” to post-awangardowe podejście, które w istocie jest przeniesieniem na grunt teatralny głęboko zakorzenionego w żydowskiej tradycji sposobu na zgłębianie rozumienia tekstu poprzez „midrasz”, czyli ściśle osadzone w treści opowiadania i historie naświetlające głębszy sens oryginalnego tekstu.